برندینگ و فرانچایز چیست؟

روشی ساده برای توسعه کسب و کار یا تجارت و توزیع کالا و خدمات از طریق قرارداد اخذ امتیاز است. مدل فرانچایز به گونه ای است که به یک شرکت اختیارداده میشود که تولیدات یا فرآوردههای شرکت دیگر را به فروش برساند و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ،مبلغ فرنچایز گفته می شود. تعریف فرانچایز در هرایالتی یکسان نیست. برای مثال، در بعضی ایالت ها ممکن است به عنوان طرح بازاریابی یا جامعه هدف مدنظر تعریف شده باشد. تعریف آنچه که حق امتیاز محسوب می شود می تواند با توجه به قوانین هر کشور متفاوت باشد. مهم این است که شما صرفاً به تعریف فدرال از حق امتیازاکتفا نکنید و آن را با توجه به نیازهای ایالتی خاص بررسی کنید.در فرانچایز،فرانچایز دهنده (شخص یا شرکتی که قانوناً حق اخذ امتیاز،برند تجاری و توسعه کسب و کار خویش را دارد) نه تنها به فرانچایز گیرنده (شخص یا شرکتی که ملزم به پرداخت مبلغی به فرانچایز دهنده است) نام برند تجاری خود را میدهد بلکه در زمینه سازمان دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به فرانچایز گیرنده کمک میکند و از آن شرکت یا شخص پشتیبانی و حمایت می کند
انواع مدل فرانچایز:
بیزینس فرانچایز:مدل اول بیزینس فرانچایز نام دارد و جزو روش های شناخته شده است. در این نوع کسب و کار فرانچایز دهنده به فرانچایزگیرنده نه فقط نام برند، محصولات و خدمات خود را، بلکه شرایط مناسب مدیریتی برای کسب و کار را نیز ارائه می دهد. به طور کلی طبق مدل بیزینس فرانچایز، فرانچایزدهنده مسئول پشتیبانی از سایت ها، ارائه راهنمایی های عملی، آموزش، استانداردسازی برند، کنترل کیفیت، استراتژی بازاریابی و مشاوره پشتیبانی برای کسب و کار بهتر می باشد. بیش از 120 نوع از صنایع متنوع به عنوان خدمات از طریق فرانچایز در بازاریابی استفاده می شود از جمله:
- خودرو
- نوشیدنی ها
- خدمات شغلی
- خدمات کودکان
- مرکز خدمات منازل و ادارات
- آموزش
- غذا
- سلامتی و تناسب اندام
- خدمات خانگی
- محصولات و خدمات خرده فروشی
- مراقبت ها و خدمات پزشکی
- سفر و گردشگری
فرانچایز سنتی:مدل دوم فرانچایز به نام مدل سنتی توزیع محصول با وجود اینکه کمتر شناخته شده است اما بیشتر از مدل بیزینس فروش داشته است.در این روش، تمرکز بر اخذ حق امتیاز تجارت یا کسب و کار نیست بلکه توجه اصلی برروی کیفیت محصولات تولید شده یا عرضه شده به بازار است. در بیشتر موارد، محصولات تولیدی به خدمات پیش از فروش و پس از فروش نیاز دارند. نمونه ای از روش فرانچایز سنتی را می توان در صنعت خودرو و بنزین مشاهده کرد.

فرانچایز درباره روابط است:
بسیاری از افراد،هنگامی که نام فرانچایز را می شنوند، ابتدا قوانین تجاری به ذهن آنان خطور می کند. در حالی که قانون به وضوح دارای اهمیت است اما در مدل فرانچایز چندان مهم نیست.در واقع، Franchise بیشتر به ارزش برند فرانچایزدهنده توجه دارد و همچنین اینکه چگونه یک فرانچایز دهنده از حق امتیاز خود پشتیبانی می کند و یا اینکه چگونه تعهدات خود را برای ارائه محصولات و خدمات برحسب استانداردهای برند تامین می کند و مهمتر از همه فرانچایز شامل رابطه بین فرانچایزدهنده و فرانچایز گیرنده و حق امتیاز آنان برحسب نوع مجوز می باشد. طبق نظرسنجی سال 2014 توسط بیزنس فرانچایز در مورد ارتباط فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده مشخص شد که:
- 90 درصد از کسب و کار خود راضی هستند.
- 88 درصد از فرانچایز دهندگان از واحد سازمان دهی رضایت داشتند.
- 85 درصد احساس مثبتی درباره رابطه خود با فرانچایز گیرنده دارند.
- 83 درصد به فرانچایزدهندگان احترام گذاشته می شود.
- 80 درصد احساس می کنند فرانچایز گیرنده که با سطح بالایی از صداقت عمل می کند.
- 78درصد از نام برند تجاری خود را به دیگران توصیه می کنند.
- 73 درصد آنان معتقدند که اگر مجددا حق انتخاب داشته باشند، دوباره این برند را انتخاب خواهند کرد.
فرانچایز در مورد برندها است:
نام برند فرانچایز ارزشمندترین دارایی آنان محسوب می شود زیرا مشتریان یا مصرف کنندگان براساس آن تصمیم می گیرند که کدام کسب و کار را برای بازاریابی انتخاب کنند و این نوع برند است که تعیین می کند که آنان ها در مورد کسب و کار چگونه فکر یا عمل کنند. تا حد زیادی مشتریان واقعا به صاحبان کسب و کار و میزان برآورده شدن انتظارات تجاری آنان اهمیتی نمی دهند.اما اگر شما یک فرانچایزدهنده باشید،قطعا به توسعه و بهبود روابط با مشتریان(منظور همان فرانچایزگیرندگان است)خود و در واقع به حفظ مشتری اهمیت خواهید داد و مشتریانی را انتخاب می کنید که به خرید از شما به خاطر کیفیت خدمات و حفظ روابط حسنه معتقد هستند.اما به خاطر داشته باشید که در درجه اول، اعتماد آنها به نام برند در جهت برآورده شدن انتظارات خودشان است و فرانچایز دهنده و گیرنده برای تحقق این انتظارات بایستی در یک راستا عمل کنند.
فرانچایز و بازاریابی:
صرف نظر از صنعت بازاریابی،برای بازاریابان،درک مخاطبان یا مصرف کننده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کسب اعتماد مصرف کننده و حفظ مشتری از اصول اساسی موفقیت در بازاریابی است. پس نکته مشترک بین فرانچایز و بازاریابی در جلب رضایت مشتری و برآورده ساختن انتظارات آنان استیک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری میباشد،در حقیقت روشی برای تعریف محصولات یا خدمات به طوری که نیازهای مشتری را برآورده کند.
برندینگ چیست؟و چگونه برندسازی کنیم؟
یک برند قابل تشخیص و دوست داشتنی یکی از با ارزشترین دارایی است که یک شرکت در اختیار دارد درواقع برندینگ یا برندسازی بخش مهمی از فرآیند رشد و توسعه کسبوکارها به شمار میرود. تمام سازمانها به دنبال ایجاد رابطهای احساسی و پایدار با مشتریان خود هستند تا از طریق آن بتوانند به جایگاه مناسب در بازار دست یابند اما به یاد داشته باشید که برند سازی بسیار بیشتر از یک آرم (لوگو) جالب یا یک تبلیغ خوب است.بنابراین برای داشتن موقعیت رقابتی مناسب، شما نیاز به یک برند یا نام تجاری خوب و آشنایی با فرآیند ایجاد آن یعنی برندینگ دارید.قبل از اینکه به برندینگ چیست و اهمیت آن و چگونگی برند سازی بپردازم، بیایید به اصول اولیه بازگردیم:
برند چیست؟
برند درواقع واژه، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که تصویری متمایز از محصولات شما نسبت به محصولات رقبا میسازد یا مجموعهای از ویژگیهایی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز میکند. به زبان ساده برند قولی است که به مشتریانتان میدهید و به آنها میگویید که انتظار چه نوع محصولات و خدماتی را از شما داشته باشند.بنابراین برند فقط ویژگی جسمی نیست بلکه احساساتی را که مصرفکنندگان نسبت به شرکت یا محصول دارند نیز میباشد. این ترکیب از نشانههای جسمی و عاطفی هنگامی ایجاد میشود که در معرض نام، لوگو، هویت بصری یا حتی پیام ابلاغ شده قرار گیرد.
برندینگ چیست؟
در پاسخ به سوال برندینگ چیست باید بگوییم که فرآیند ایجاد نام یا تصویری منحصربه فرد از یک محصول در ذهن مشتریان است.هنگام برندینگ یا برندسازی، شما به کمی زمان، کمی تحقیق و درکی عمیق از نحوه عملکرد خود نیاز دارید تا برندی بهیادماندنی با پیامی قوی داشته باشید.برند سازی قطعاً یک فرایند تکرارشونده است. با این حال، تلاش مداوم منجر به ایجاد روابط طولانی مدت و ارتباط با قلب مشتریان خواهد شد. این میتواند منجر به افزایش مداوم در فروش، پروژههای بیشتر، مراجعه به کلمات و حمایت از محصولات یا خدمات شما شود.
اهمیت برندینگ یا برندسازی؟
نام تجاری یا برند شما احتمالاً یکی از مهمترین داراییهای سازمانتان است. این به سازمان شما هویت میبخشد، کسب و کار شما را به یاد ماندنی میکند، مصرفکنندگان را ترغیب به خرید از شما میکند، از بازاریابی و تبلیغات پشتیبانی میکند و باعث افتخار کارمندانتان میشود.

حال چگونه برندسازی کنیم؟
برندسازی یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامهریزی دقیق و رویکرد حساب شده دارد. هنگام ساختن یک برند قدرتمند چیزهای زیادی باید در نظر بگیرید که به برخی از آنها در زیر اشاره کردیم
ابتدا بازار هدف خود را مشخص کنید:
ابتدا در مورد شناخت مشتریان هدف خود فکر کنید و آنها را درک کنید. برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصر مؤثر بر مشتریان هدف خود را شناسایی کرده و روی اعمال نفوذ آنها تمرکز کنید. به همین دلیل، پیام و تصویر شما باید برای بخش خاصی از جامعه منحصربهفرد باشد. تلاش برای جذب همه افراد کار بیهودهای است.
با یک یا دو گروه از مشتریان کلیدی شروع کنید و بهآرامی ازآنجا رشد کنید. در مورد این گروهها منتقدانه فکر کنید، آنها چه کسانی هستند؟ چه نیازی دارند؟ چه میخواهند؟ چگونه عمل میکنند؟ آنها چه دوست دارند؟ چه چیزی باعث ایجاد انگیزه و جذب آنها میشود؟ و چگونه میخواهید با آنها صحبت کنید؟
مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید:
پایه و اساس ایجاد برندینگ تعیین مخاطب مورد نظر است که روی آن تمرکز خواهید کرد. شما نمیتوانید همه را خوشحال کنید، بنابراین یاد بگیرید که بهترین برند سازی ممکن را برای مجموعه خاصی از کاربران ایجاد کنید. سعی نکنید همه را خوشحال کنید. این غیرممکن است. نگران نباشید؛ خودتان باشید؛ حتی اگر این بدان معنا باشد که چیزهایی را بگویید که هیچکس دیگری نخواهد گفت. به یاد داشته باشید، کار شما کسب رضایت همه نیست. شما در کسبوکاری هستید که باید آن را توسعه دهید، نه اینکه همه را خوشنود کنید.
در برندینگ باید هدف داشته باشید و ارزش خلق کنید:
هدف پشت برند خود را کشف کنید. هر برند موفق پشت سر خود هدف قدرتمندی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید